Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics BV
Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics
  • home
  • ontwerp
  • diensten
  • kennisblog
  • nieuws
  • over ibHD
  • contact
  • jobs
Geen zoekresulaten
Bekijk alle zoekresultaten
Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics
Geen zoekresulaten
Bekijk alle zoekresultaten
Nieuwe fietsbrug ontworpen en berekend voor over het kanaal bij Best.

Nieuwe fietsbrug ontworpen en berekend voor over het kanaal bij Best.

Het betreft een stalen vakwerkbrug van ongeveer 130 meter lang en 5,5 meter breed.

in Advies, Brug ontwerpen, Nieuws, Ontwerp

In opdracht van Haasnoot Bruggen BV hebben wij samen met alle betrokkenen een nieuwe brug ontworpen en van schetsontwerp naar DO uitgewerkt. Naast de technische tekeningen hebben wij ook alle constructieve berekeningen uitgevoerd. De afstemming met de ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken) was hierbij onderdeel van ons takenpakket.

De hoofduitgangspunten voor het ontwerp waren:

  1. Functioneel ontwerp met een kostenefficiënte uitvoering
  2. Minimale verstoring van de zichtlijnen op het talud
  3. Aanvaarbeveiliging

De slimme voordelen van een vakwerkbrug benut.

Een vakwerkbrug is een type brugconstructie dat bestaat uit een netwerk van diagonale en verticale balken die onderling verbonden zijn. De balken zijn zo ontworpen dat ze de belasting van de brug gelijkmatig verdelen over het gehele brugdek en de brug ondersteunen. De dragende constructie dient als leuning. Vakwerkbruggen bieden een scala aan slimme voordelen, waaronder hoge sterkte, lichtgewicht, lage kosten, snelle bouwtijd en esthetisch aantrekkelijke ontwerpen.

Toegankelijkheid voor iedereen (langzaamverkeer).

Om de bruggen comfortabel (geschikt voor alle gebruikers) aan te laten sluiten aan de fietspaden van beide oevers is gekozen voor twee aanbruggen.

Integratie van de aanvaarbeveiliging in het talud.

Een opvallend of nadrukkelijk niet opvallend is ons ontwerp voor de integratie van de aanvaarbeveiliging in het talud.  De aanvaarbeveiliging is volledig geïntegreerd in het talud en ‘onzichtbaar’ is gemaakt om verstoringen van de zichtlijnen te elimineren. Het ontwerp van deze ondergrondse remmingswerken is gebaseerd op het creëren van een fysieke barrière die boten dwingt om te vertragen voordat ze een bepaald gebied bereiken.

Voor het talud hebben wij een ontwerp gemaakt met gewapende grondconstructie als onderdeel van het project. Een combinatie van grond en versterkingsmaterialen met o.a. geotextiel. Hiermee versterkte wij de geotechnische ondergrond en de stabiliteit van het talud.

 


 

Gerelateerde Berichten

Kunstwerk van Martijn Sandberg
Brug ontwerpen

De Zuidas in Amsterdam krijgt een kunstwerk van Sandberg

Elke dag werken we aan kunstwerken, maar samenwerken met een kunstenaar als Martijn Sandberg was een unieke en inspirerende ervaring....

Cepezed wint Le Comteprijs met ThorcaBridge® als basis.
Nieuws

Cepezed wint Le Comteprijs met ThorcaBridge® als basis.

De bruggen in Delft winnen de Le Compteprijs. De ThorcaBridge® is een innovatief modulair brugsysteem, ontwikkeld door de ontwerpers van...

Roel van de Zee - ib Holland Dynamics
Nieuws

Introductie nieuwe dienst: Geotechniek onder leiding van Roel van der Zee

Ingenieursbureau Holland Dynamics breidt haar dienstenaanbod uit met een gespecialiseerde afdeling GEO-techniek, onder leiding van Roel van der Zee. Roel...

Popband Bintangs krijgt eigen brug
Nieuws

Popband Bintangs krijgt eigen brug

Op 17 april 2024 is de Bintangsbrug feestelijk in gebruik genomen. Wethouder Ali Bal opende de brug met een toespraak,...

Volgende
ibHD opent ProtoLab

ibHD opent ProtoLab

Een brug ontwerpen, de kosten.

Een brug ontwerpen, de kosten.

Lees ook

Nieuw ontwerp Lamgatse brug

Nieuw ontwerp Lamgatse brug

Heerhugowaard-Brug-ontwerp-ib Holland Dynamics

Winnend brugontwerp voor Heerhugowaard: een samenspel van staal en hout

67 civiele kunstwerken inspecteren voor Breda

67 civiele kunstwerken inspecteren voor Breda

Sneller, slimmer en goedkoper variaties genereren. Parametrisch Ontwerpen Praktisch

Parametrisch Ontwerpen Praktisch (POP), van ibHD

Boog-Brug-ontwerp-ib Holland Dynamics_

Houten poortbrug: een uniek overgangsontwerp

Leuning fietsbruggen voortaan minimaal 130 cm hoog

Leuning fietsbruggen voortaan minimaal 130 cm hoog

Een kostenraming voor je brug + 7 onmisbare kenmerken die het verschil maken!

Kostenramingen zijn cruciaal voor het succes van bruggenprojecten

Kunstwerk van Martijn Sandberg

De Zuidas in Amsterdam krijgt een kunstwerk van Sandberg

Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics

Jouw ambities waarmaken met
creativiteit, techniek en technologie

Ingenieursbureau Holland Dynamics BV is lid van Koninklijke NLingenieurs
Gedragscode Koninklijke NLingenieurs

Ingenieursbureau Holland Dynamics BV is ISO 9001 gecertificeerd door TUV Nederland.
Bekijk hier het certificaat.

Copyright © 2006 - 2025, ingenieursbureau Holland Dynamics BV

  • home
  • over ibHD
  • contact
  • jobs
  • cookieverklaring
  • privacybeleid
Geen zoekresulaten
Bekijk alle zoekresultaten
  • home
  • ontwerp
  • diensten
  • kennisblog
  • nieuws
  • over ibHD
  • contact
  • jobs
Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden.
Lees onze Privacy Policy en Cookieverklaring voor informatie over het gebruik van cookies op onze website.