Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics BV
Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics
  • home
  • over ibHD
  • ontwerp
  • diensten
  • kennisblog
  • nieuws
  • contact
  • jobs
Geen zoekresulaten
Bekijk alle zoekresultaten
Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics
Geen zoekresulaten
Bekijk alle zoekresultaten
Nieuwe fietsbrug ontworpen en berekend voor over het kanaal bij Best.

Nieuwe fietsbrug ontworpen en berekend voor over het kanaal bij Best.

Het betreft een stalen vakwerkbrug van ongeveer 130 meter lang en 5,5 meter breed.

in Advies, Brug ontwerpen, Nieuws, Ontwerp

In opdracht van Haasnoot Bruggen BV hebben wij samen met alle betrokkenen een nieuwe brug ontworpen en van schetsontwerp naar DO uitgewerkt. Naast de technische tekeningen hebben wij ook alle constructieve berekeningen uitgevoerd. De afstemming met de ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken) was hierbij onderdeel van ons takenpakket.

De hoofduitgangspunten voor het ontwerp waren:

  1. Functioneel ontwerp met een kostenefficiënte uitvoering
  2. Minimale verstoring van de zichtlijnen op het talud
  3. Aanvaarbeveiliging

De slimme voordelen van een vakwerkbrug benut.

Een vakwerkbrug is een type brugconstructie dat bestaat uit een netwerk van diagonale en verticale balken die onderling verbonden zijn. De balken zijn zo ontworpen dat ze de belasting van de brug gelijkmatig verdelen over het gehele brugdek en de brug ondersteunen. De dragende constructie dient als leuning. Vakwerkbruggen bieden een scala aan slimme voordelen, waaronder hoge sterkte, lichtgewicht, lage kosten, snelle bouwtijd en esthetisch aantrekkelijke ontwerpen.

Toegankelijkheid voor iedereen (langzaamverkeer).

Om de bruggen comfortabel (geschikt voor alle gebruikers) aan te laten sluiten aan de fietspaden van beide oevers is gekozen voor twee aanbruggen.

Integratie van de aanvaarbeveiliging in het talud.

Een opvallend of nadrukkelijk niet opvallend is ons ontwerp voor de integratie van de aanvaarbeveiliging in het talud.  De aanvaarbeveiliging is volledig geïntegreerd in het talud en ‘onzichtbaar’ is gemaakt om verstoringen van de zichtlijnen te elimineren. Het ontwerp van deze ondergrondse remmingswerken is gebaseerd op het creëren van een fysieke barrière die boten dwingt om te vertragen voordat ze een bepaald gebied bereiken.

Voor het talud hebben wij een ontwerp gemaakt met gewapende grondconstructie als onderdeel van het project. Een combinatie van grond en versterkingsmaterialen met o.a. geotextiel. Hiermee versterkte wij de geotechnische ondergrond en de stabiliteit van het talud.

 


 

Gerelateerde Berichten

Een kostenraming voor je brug + 7 onmisbare kenmerken die het verschil maken!
Advies

Wij zijn dé specialist in kostenramingen voor bruggen.

Wij schrijven alle kostenramingen vanuit onze ruime ontwerp- en bouwexpertise, ervaringen en kostendeskundigheid, daarbij staan wij garant voor uitmuntende kostenramingen...

Parkbrug-Brug-ontwerp-ib Holland Dynamics
Brug ontwerpen

Parkbruggen met klassieke uitstraling, een ibHD- ontwerp.

De geschiedenis van parkbruggen in Nederland gaat terug tot de 17e eeuw, toen de eerste landschapsparken werden aangelegd. Deze parken...

Aanbesteding gewonnen door ibHD-ontwerp voor de gemeente Teylingen
Brug ontwerpen

Aanbesteding gewonnen door ibHD-ontwerp voor de gemeente Teylingen

We hebben voor een aannemer een winnend ontwerp gecreëerd voor de gemeente Teylingen. De ontworpen reeks bruggen sluit naadloos aan...

Zoeterwoude-Brug-ontwerp-ib Holland Dynamics
Brug ontwerpen

Zoeterwoude: geen budget, maar toch een uniek brugontwerp.

De gemeente Zoeterwoude wilde een nieuwe brug en had een standaardontwerp in gedachten. Zonder overleg hebben we de gemeente echter...

Volgende
ibHD opent ProtoLab

ibHD opent ProtoLab

Gerard Kraijenoord, gecertificeerd NACE-coatinginspecteur, treedt toe tot het team van ibHD.

Gerard Kraijenoord, gecertificeerd NACE-coatinginspecteur, treedt toe tot het team van ibHD.

Lees ook

AI, Kunstmatige intelligentie is de toekomst.

AI, Kunstmatige intelligentie is de toekomst.

Een kostenraming voor je brug + 7 onmisbare kenmerken die het verschil maken!

Wij zijn dé specialist in kostenramingen voor bruggen.

Een brug ontwerpen, de kosten.

Een brug ontwerpen, de kosten.

67 civiele kunstwerken inspecteren voor Breda

67 civiele kunstwerken inspecteren voor Breda

Leuning fietsbruggen voortaan minimaal 130 cm hoog

Leuning fietsbruggen voortaan minimaal 130 cm hoog

Jordi van Delft versterkt het engineeringteam van ibHD.

Jordi van Delft versterkt het engineeringteam van ibHD.

Een houten brug: nieuwe inzichten en normen voor ontwerp en bouw.

Een houten brug: nieuwe inzichten en normen voor ontwerp en bouw.

Elektrotechniek voor bruggen: complexiteit getransformeerd naar duidelijkheid.

Elektrotechniek voor bruggen: complexiteit getransformeerd naar duidelijkheid.

Over ibHD

Ontwerp en ingenieursbureau Holland Dynamics

Jouw ambities waarmaken met
creativiteit, ontwerp, techniek en technologie.

  • home
  • over ibHD
  • contact
  • jobs
  • cookieverklaring
  • privacybeleid

Copyright © 2006 - 2023, ingenieursbureau Holland Dynamics BV

Geen zoekresulaten
Bekijk alle zoekresultaten
  • home
  • over ibHD
  • ontwerp
  • diensten
  • kennisblog
  • nieuws
  • contact
  • jobs
Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden.
Lees onze Privacy Policy en Cookieverklaring voor informatie over het gebruik van cookies op onze website.