In opdracht van Haasnoot Bruggen BV hebben wij samen met alle betrokkenen een nieuwe brug ontworpen en van schetsontwerp naar DO uitgewerkt. Naast de technische tekeningen hebben wij ook alle constructieve berekeningen uitgevoerd. De afstemming met de ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken) was hierbij onderdeel van ons takenpakket.
De hoofduitgangspunten voor het ontwerp waren:
- Functioneel ontwerp met een kostenefficiënte uitvoering
- Minimale verstoring van de zichtlijnen op het talud
- Aanvaarbeveiliging
De slimme voordelen van een vakwerkbrug benut.
Een vakwerkbrug is een type brugconstructie dat bestaat uit een netwerk van diagonale en verticale balken die onderling verbonden zijn. De balken zijn zo ontworpen dat ze de belasting van de brug gelijkmatig verdelen over het gehele brugdek en de brug ondersteunen. De dragende constructie dient als leuning. Vakwerkbruggen bieden een scala aan slimme voordelen, waaronder hoge sterkte, lichtgewicht, lage kosten, snelle bouwtijd en esthetisch aantrekkelijke ontwerpen.
Toegankelijkheid voor iedereen (langzaamverkeer).
Om de bruggen comfortabel (geschikt voor alle gebruikers) aan te laten sluiten aan de fietspaden van beide oevers is gekozen voor twee aanbruggen.
Integratie van de aanvaarbeveiliging in het talud.
Een opvallend of nadrukkelijk niet opvallend is ons ontwerp voor de integratie van de aanvaarbeveiliging in het talud. De aanvaarbeveiliging is volledig geïntegreerd in het talud en ‘onzichtbaar’ is gemaakt om verstoringen van de zichtlijnen te elimineren. Het ontwerp van deze ondergrondse remmingswerken is gebaseerd op het creëren van een fysieke barrière die boten dwingt om te vertragen voordat ze een bepaald gebied bereiken.
Voor het talud hebben wij een ontwerp gemaakt met gewapende grondconstructie als onderdeel van het project. Een combinatie van grond en versterkingsmaterialen met o.a. geotextiel. Hiermee versterkte wij de geotechnische ondergrond en de stabiliteit van het talud.